Första familjesemestern

Vi åkte som sagt ner till Åbo natten till söndag förra veckan för att ta morgonfärjan över till Åland. Jag som först tänkt att varför i hela fridens namn kör vi ner med en liten bebis mitt i natten kan nu konstatera att det var ett klokt val. Visserligen sover hon oftast i bilen men på natten var det ju ännu bättre sömn, mindre trafik och ingen risk för att hon ska ha en stekande sol på sig. Vi var kanske lite trötta på morgonen på båten men vi tog en tupplur hela familjen i hytten så efteråt orkade vi bra hela dagen.

På Åland bodde vi i en söt liten stuga på kärringsunds camping. Stugan var 18m2, men hade såväl egen bastu som kök och vardags/sovrum och en stor terrass. Vi körde runt och såg Ålands vackra landskap, åt en supergod lunch vid Stallhagen (Rekomenderas!!!), spelade minigolf, tog vagnpromenader, simmade i havet, gick runt i Mariehamn osv. Precis som en skön semester ska vara.

12.7.16.112.7.16.212.7.16.4

Efter fyra nätter på Åland tog vi en vääääldigt gungande färd över med Eckerölinjen till Sverige och åkte till Västerås där vi tillbringade två dagar på Power Big Meet, som troligtvis är världens största träff för amerikanska bilar. Det här var nu fjärde året i rad vi besökte träffen och det gick minst lika bra att besöka den med Lillis som det har varit på två. På fredagen var det ca. 10 000 bilar in på området! En hel massa snygga, några lite mera ovanliga, några som man inte kan förstå hur de hålls ihop ens, en del med mycket patina andra med mycket krom, ja en massa bilar av alla dess slag helt enkelt, och så många att man omöjligtvis hinner se hälften ens. Men trevligt är det där alltid, och värmen och solen skyddade vi oss mot mellan varven under ett stort parasoll som vi lade upp bredvid bilen. Lillis fick tillbringa största delen i solskydd i vagnen, men klagade inte där heller.

12.7.16.612.7.16.1012.7.16.912.7.16.812.7.16.712.7.16.5

Efter Västerås bar det av till Gävle där vi endast spenderade natten innan vi körde vidare till Härnösand och hotell Höga Kusten där vi kunde se hela höga kusten bron från vårt hotellrumsfönster. I Härnösand hade de på gång Nostalgidagarna så vi passade på att på kvällen cruisa runt i staden med en massa andra bilar. Och sedan redan följande dag var det dags att köra upp till Umeå för att ta färjan över hem tillbaka.

12.7.16.1112.7.16.12

En vecka går så fort men ändå hinner man med mycket. Och att resa med en femmånaders tjej gick över förväntan. Hon var nöjd mest hela tiden, skrattade och charmade de hon mötte och på kvällarna kunde vi ta lugna vagnpromenader när hon låg och sov i vagnen. Några trerätters middagar på restauranger kunde det ju visserligen inte bli, men det saknade jag nog inte heller. Konstaterade också att det säkert är betydligt enklare att resa med ett spädbarn än med en en och en halvåring (eller äldre), för nu hade vi ju maten med hela tiden eftersom jag ammar så det blev aldrig nåt problem och hon protesterade ju heller aldrig att hon inte orkar gå eller har tråkigt eller liknande. Så vi hade verkligen en skön liten familjesemester!

12.7.16.3

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )