En liten bilresa i Sveariket

I söndags kom vi hem från vår årliga biltripp till Sverige. Lite olika har rutten varit varje gång för vi har velat se nya platser och kombinera en liten semester med målpunkten Västerås Summer Meet, en massiv bilträff för usa-bilentusiaster som vi. Ifjol åkte vi ju till Gotland och året innan var vi via Åland. Iår kombinerade vi två olika bilträffar och lite turistande i Sverige på samma gång.

När man bilsemestrar hinner man faktiskt se mycket trots att man ligger på vägen en hel del också. Vi pausade när vi ville och fick se mycket av vårt vackra grannland. Lillis trivs också bra i bilen och underhöll både sig själv och oss under resan med bus, böcker och fram för allt lego, så det var heller inget bekymmer.

dav

Vi började vår resa med två nätter i Umeå och bilträffen Weels Nationals ena dagen och en förmiddag längs strandpromenaden andra dagen innan vi åkte vidare. Ända till Östersund åkte vi där vi spenderade en natt.

I Östersund finns ett fint utkikstorn vi gick upp till. Därifrån kunde man försöka spana om man skymtar storsjöodjuret eller så blickar man längre bort och ända till Åre-fjällen. Fikat nere i kaféet var riktigt gott, så det rekommenderas.

Vi åkte vidare genom Sverige och pausade på ett par ställen, bl.a. i Mora där vi snabbt ”skidade” i mål genom Vasalopps-portarna. Jag hann fråga Älsklingen varför vi inte övernattade där för man skulle säkert lätt få en dag att gå, men vi styrde mot Rättvik istället, där vi skulle bo två nätter på ett fint pensionat, Bruntegården. Förmodligen hade vi hotellets största och finaste rum och med den absolut bästa utsikten ut över Siljan! Maten på hotellet var däremot lite väl ”fint” för oss, och vi konstaterade att vi borde väl vara 20 år äldre för att uppskatta de välgjorda smakkombinationerna, och lite speciella rätterna (och priserna), men när vi väl satt oss ner och fått menyerna så ides vi inte längre åka ner till staden på nåt enklare (eller billigare…)

Rättvik kanske inte är ett så känt resmål (namnmässigt) men hit ska jag igen. En riktigt fin långgrund sandstrand, en lååång brygga ut på Siljan som är en trevlig promenad, en mysig liten stad, bra camping (även om vi inte bodde där) och så Dalhalla. Vet ni den stora kalkgruvan där de håller enorma fina konserter sommartid. Nästa gång ska iaf jag resa dit för att få gå på en konsert, nu fick vi inte se platsen ordentligt eftersom ingen av oss helt enkelt orkade betala in oss för en 45 min guidad rundtur i gassande sol och en bestämd två-åring, så vi kikade bara lite genom portarna. Men jo, till Dalhalla ska jag på konsert en dag…Vill också nämna att i Rättvik finns också en kul och bra American Diner restaurang. Både looken, maten och milkshakearna där är super.

Efter Rättvik var det Västerås som gällde, med en liten tur via Nostalgibyn i Fellingsbro. För sjätte sommaren i rad åkte vi dit på bilträff, första åren på Power Big Meet men numera är det Västerås Summermeet, som ordnar träff på orten. Trots att Summermeet är mycket mångsidigare och bättre kändes det ändå som det var mindre folk (speciellt på torsdagen) iår än ifjol, tyvärr. Nå lite folk var det ju ändå inte, flera tusen bilar och mycket mera människor, men speciellt på hotellet där vi bodde, där parkeringen brukar vara överfull med amerikanare (bilar alltså, inte människor). Som sagt, lite människor eller bilar var det ändå inte, och träffen var välordnad och bra, och frun i huset var igen på en tidsenlig hårstyling som ni får se mera om i ett annat inlägg.

dav

Hemresan gick med båten över till Helsingfors, vilket vi som tur kollade upp i förväg för vi var båda inställda på att ta Åbo-båten som vanligt, men tydligen ville vi ha lite omväxling när vi bokade….

Resan var i det hela mycket lyckad och bra. Att resa med en trotsig och bestämd (snart) två-och-en-halvåring har sina utmaningar, både vid måltider, nattning och allt mellan varven om små (för henne stora) saker, men samtidigt ger det resan en helt annan karaktär och sina egna små favoritstunder. Mestadels är ju Lillis charmig, gosig och busig, hälsar på alla, kramar främlingar och nyfiken på allt, precis som en tvååring ska vara.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )